En af vores aktiviteter på vores biotop har været at tegne et lydkort.
Jeg gav de andre et stykke papir og en blyant, så fik de besked på at gå lidt væk og finde sig en plads hvor de kunne sidde i fred for hinanden, eller i hvert fald i en afstand så de ikke kunne tale sammen. Midt på papiret skulle de sætte et kryds, som skulle vise hvor de sad. Nu skulle de lukke øjnene og spidse ørene og lytte efter hvilke lyde der var i skoven. Når de havde fundet en lyd skulle de tegne på papiret hvad lyden kom fra f.eks. en fugl, en bil eller bare vinden i træerne så det matchede med placeringen på papiret af lyden til hvor de sad.
Vores målgruppe til denne aktivitet er børn i alderen 0.-3. klasse.
Formålet med aktiviteten er at give børnene muligheden for at sidde helt stille og bare koncentrere sig om lydene omkring dem. Forhåbentlig vil de så kunne finde nogen lyde, de genkender og som tiden går med at de sidder stille, måske finde lyde de ikke lagde mærke til i første omgang.
Denne aktivitet giver anledning til at tale med børnene om hvilken evne det er skoven har, når man skal sidde helt stille og bare lytte. Her kan man tale med børnene om at i skoven den pågældende dag skal der være fred og ro, så man ikke forstyrrer dyrene for meget og i gymnastiksalen hjemme på skolen, kan man løbe rundt og lege.
Aktiviteten giver også anledning til at børnene kan sidde helt stille og bare kigge på naturen. Hvad kan de få øje på? Er der raslen fra biller og myrer? Er der en fugl der bygger en rede i en trætop? Er der nogen skovarbejdere i gang med at fælde træer? Mulighederne er mange.
//Nana
Kommentarer
Send en kommentar