Forberedelse til friluftsdag på biotopen

Idag står den på forberedelse af vores friluftsdag på vores valgte biotop om 2 dage. Ingen af os har været der før, så vi er spændte på om stedet lever op til vores forventninger og det vi har forberedt af aktiviteter.

Vi har på forhånd valgt en shelterplads som hedder Spejderpladsen Vælddam lidt uden for Sønderborg. Vi fandt pladsen på Naturstyrelsen hjemmeside, som har en rigtig god oversigt over teltpladser og shelterpladser i Danmark. Man kan også hente en app som hedder Shelter App, hvor man har det samme overblik.  Den plads vi har udvalgt, kræver at man booker den på forhånd på hjemmesiden.





I fredags forberedte vi en pakkeliste, indkøbsliste og diskuterede hvilke aktiviteter vi vil afprøve.
Vi har pladsen fra morgen til sen eftermiddag, så vi har rigelig med tid til at fordybe os i de muligheder der måtte være på stedet.

Vi ved på forhånd ud fra beskrivelsen af pladsen, at der er en bålplads så for os er det oplagt at vi vil lave noget bålmad. Vi har planlagt at vi vil lave en sydegrube hvor vi vil tilberede kylling med kartofler og grøntsager. På bålet vil vi lave pizza på pind, som minder meget om snobrødsteknikken.

Det var ikke svært at komme på nogen aktiviteter vi skulle afprøve. Det tager noget tid at tilberede maden i sydegruben, så her er det også oplagt at vi på forhånd har planlagt nogen aktiviteter vi vil prøve af. Vi kom frem til disse aktiviteter:

- Bue og pil fremstilling
- Forhindringsbane
- Lydkort
- Insekthotel
- Observering af naturen
- Finde hver vores refleksionssted

Når man først kigger på at kombinere naturliv med pædagogik, så modsiger de to hinanden rent firkantet. Idet naturen er et sted med fri fordybelse, sansestimulering og bare væren, så er pædagogik lig med forberedelse, mål og teori og opnåelse heraf.
Som pædagog i naturen skal man sætte sig ind i den målgruppe man arbejder med. Her er det vigtigt at kunne forberede aktiviteter som sætter fokus på de 4 dimensioner som er sundhed og bevægelse, æstetik, ansvar for naturen og naturforståelse, medansvar/pligter/rettigheder/ dannelse og demokrati.  (litteratur: P. Bentsen og Andkjær S. og Ejby-Ernst N. 2009: friluftsliv, mål og indhold)

Hvis man som pædagog f.eks. skal tage udgangspunkt i en udflugt med unge med adfærdsvanskeligheder, så er en udflugt et godt udgangspunkt til at udvikle de unges sociale kompetencer. Her er de nødsaget til at samarbejde om optænding af bål og andre pligter, som kræver mere end en mand.
Hvis man er ude på at have en hensigt om at det vi gør sammen skal give rige oplevelser og gode erfaringer, så skal vores pædagogik hvile på et endnu bredere grundlag. Det nytter ikke noget kun at have undervisningsoplæg, men både børn og unge skal have lov til at afprøve aktiviteter med deres egne hænder og få alle sanser stimuleret. Herigennem opnår børn og unge deres egne erfaringer og oplevelser, som de ikke ville have fået i institutionen eller i klasseværelset.
(Litteratur: Tordsson B. "Perspektiv på friluftslivets pædagogik" Hvad er friluftslivets pædagogik? og Sølvik, Randi. Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker)


/Nana




Kommentarer

  1. Hvor er det fedt i giver dem sådan oplevelser .
    Og pladsen er så fin og plads til aktivitet.

    Rigtig god tur ....

    Mvh
    Vilde Kim

    SvarSlet
  2. Hejsa - jeg er spændt på at følge jeres biotop :-)

    SvarSlet

Send en kommentar