Den 16. januar, blev vi introduceret til at finde og undersøge dyrespor.
Uglegylp kan indholde en masse knogler mm, som kan være rigtig spænderne at undersøge og studere. Vi startede dagen med at åbne op og se hvad der alt kunne gemme sig i sådan en lille klump.
Naturen kan byde på rigtig mange interessante ting og fænomener, hvis man blot ved hvad man skal kigge efter. Afføring fra dyr kan indeholde en masse fakta omkring hvilket dyr der er tale om, og hvordan det dyr lever og spiser. Mange vil nok finde det ulækkert at skulle rode rundt i gylp og afføring fra dyr, men opdagelses fasen er rigtig interessant.
Det fandt vi selv ud af da vi åbnede op i vores uglegylp og så hvor mange små hvide knogler der lå iblandt.
Ben knogler, ribben, hoved og kæber mm. kom alt frem i den lille klump uglegylp vi fik udleveret. Herefter skulle vi så finde ud af hvilket dyr som rent faktisk var blevet spist.
Og en mus er ikke bare en mus, der findes mange forskellige slags, og de har alle sammen specielle kendetegn. Ved musen kan man se forskellen på deres tænder, de sidder nemlig forskelligt fra den ene art til den anden. Derfor er det vigtigt at vi som pædagoger har den viden som det kræver at kunne kende forskellen, og dermed dele den viden og faglig videre til børnene.
Især når man har flere klumper uglegylp samlet og de har forskellige knogler gemt indeni. Så kan børnene Samligne knoglerne fra de forskellige muse arter og se hvilke forskelle og detaljer der er anderledes fra den ene art til den anden. Igen oplever man dyrene taksonomi på en anden måde, ved at stå med knoglerne i hånden og ikke kun se det ud fra et stykke papir mm.
Det kan være meget Katalogisk viden omkring at forklare omkring de forskellige dyr og deres levevaner mm. Så det at børnene får lov til at gå ind i opdagelses fasen og undersøgelse fasen med disse dyr, bliver det lettere at forklare omkring den viden.
Senere på dagen tog vi ud til Årtoft plantage for selv at gå på opdagelse i skoven. Her ledte vi efter alt som kunne involvere dyrespor. Og der gik ikke lang tid før vi fandt en masse knogler.
Inde på skovbunden fandt vi i små bider en masse knogler, først nogle ben knogler, derefter en stor rygrad og et skellet hoved.
Skellet fra hvad vi mener var fra en hjort. Stort set alle knogler var tilbage i nærheden, vi fik samlet det meste af dem. Vi kunne tydeligt se at geviret var blevet savet fint af, så der har været kontakt med mennesker inden vi fandt det. Og derefter lagt i skovbunden og blevet smidt af mindre rovdyr, biller mm. Men interessant at finde netop så stort et skelet i skoven.
Ud fra årstiden og det kolde klima, så fandt vi desværre ikke uglegylp som vi havde håbet. Men det kan være svært at finde gylp eller spor med alle bladene som ligger på bunden. Huler som dyrene gemmer sig i blev også undersøgte og set nærmere an.
En tur i skoven giver anledning til en masse aktiviteter hos børn, og kan give mange spørgsmål. Igen vigtigt for pædagogen at have kendskab til skoven, og evt. så samle de ting man finder sammen som kan tages med hjem og derefter undersøge dem der.
Som forberedelse til en skov tur, kan man give børnene et indblik i hvad de skal kigge efter. I skoven kan man hurtig stirre sig blind, vis man ikke er helt sikker på hvad man kigger efter. Og selvom det kan være interessant at gå rundt og kigge, så er spændingen i at finde noget større. Det er sjovere at kunne tage en prøve med hjem og undersøge den nærmere. Også en god fortælling til forældre mm, når dagen er omme.
Uglegylp kan indholde en masse knogler mm, som kan være rigtig spænderne at undersøge og studere. Vi startede dagen med at åbne op og se hvad der alt kunne gemme sig i sådan en lille klump.
Naturen kan byde på rigtig mange interessante ting og fænomener, hvis man blot ved hvad man skal kigge efter. Afføring fra dyr kan indeholde en masse fakta omkring hvilket dyr der er tale om, og hvordan det dyr lever og spiser. Mange vil nok finde det ulækkert at skulle rode rundt i gylp og afføring fra dyr, men opdagelses fasen er rigtig interessant.
Det fandt vi selv ud af da vi åbnede op i vores uglegylp og så hvor mange små hvide knogler der lå iblandt.
Skelet fra en markmus. |
Ben knogler, ribben, hoved og kæber mm. kom alt frem i den lille klump uglegylp vi fik udleveret. Herefter skulle vi så finde ud af hvilket dyr som rent faktisk var blevet spist.
Og en mus er ikke bare en mus, der findes mange forskellige slags, og de har alle sammen specielle kendetegn. Ved musen kan man se forskellen på deres tænder, de sidder nemlig forskelligt fra den ene art til den anden. Derfor er det vigtigt at vi som pædagoger har den viden som det kræver at kunne kende forskellen, og dermed dele den viden og faglig videre til børnene.
Især når man har flere klumper uglegylp samlet og de har forskellige knogler gemt indeni. Så kan børnene Samligne knoglerne fra de forskellige muse arter og se hvilke forskelle og detaljer der er anderledes fra den ene art til den anden. Igen oplever man dyrene taksonomi på en anden måde, ved at stå med knoglerne i hånden og ikke kun se det ud fra et stykke papir mm.
Det kan være meget Katalogisk viden omkring at forklare omkring de forskellige dyr og deres levevaner mm. Så det at børnene får lov til at gå ind i opdagelses fasen og undersøgelse fasen med disse dyr, bliver det lettere at forklare omkring den viden.
Senere på dagen tog vi ud til Årtoft plantage for selv at gå på opdagelse i skoven. Her ledte vi efter alt som kunne involvere dyrespor. Og der gik ikke lang tid før vi fandt en masse knogler.
Inde på skovbunden fandt vi i små bider en masse knogler, først nogle ben knogler, derefter en stor rygrad og et skellet hoved.
Skelet fra hvad vi mener var en hjort |
Skellet fra hvad vi mener var fra en hjort. Stort set alle knogler var tilbage i nærheden, vi fik samlet det meste af dem. Vi kunne tydeligt se at geviret var blevet savet fint af, så der har været kontakt med mennesker inden vi fandt det. Og derefter lagt i skovbunden og blevet smidt af mindre rovdyr, biller mm. Men interessant at finde netop så stort et skelet i skoven.
Ud fra årstiden og det kolde klima, så fandt vi desværre ikke uglegylp som vi havde håbet. Men det kan være svært at finde gylp eller spor med alle bladene som ligger på bunden. Huler som dyrene gemmer sig i blev også undersøgte og set nærmere an.
En tur i skoven giver anledning til en masse aktiviteter hos børn, og kan give mange spørgsmål. Igen vigtigt for pædagogen at have kendskab til skoven, og evt. så samle de ting man finder sammen som kan tages med hjem og derefter undersøge dem der.
Som forberedelse til en skov tur, kan man give børnene et indblik i hvad de skal kigge efter. I skoven kan man hurtig stirre sig blind, vis man ikke er helt sikker på hvad man kigger efter. Og selvom det kan være interessant at gå rundt og kigge, så er spændingen i at finde noget større. Det er sjovere at kunne tage en prøve med hjem og undersøge den nærmere. Også en god fortælling til forældre mm, når dagen er omme.
Afføring fra dyr kan være svære at få øje på, også spor fra dyr som har spist af kogler mm. i skoven bliver tingene hurtig blandet ind. Derfor kan man lige hurtig gennemgå nogle skemaer med billeder omkring hvad der skal kigges efter. Og fra hvilket dyr de kunne stamme fra.
Kogler med spor fra dyr. |
Nødder hvor forskellige dyr fra spist af dem |
Afføring fra forskellige dyr |
Kommentarer
Send en kommentar