Onsdag d.12.12.2018
Idag var der skemalagt udedag for studiegrupperne, vi skulle ud og bruge tid ved den biotop som vi i grupperne har udvalgt som værende "vores sted".
Som I kan læse i tidligere indlæg (Forberedelse til friluftsdag) havde vi i vores studiegruppe valgt Vælddam Spejderplads. Super fint sted, og planerne var mange. Men hvordan fungerer alle disse planer som er lagt på papiret når man kommer ud i virkeligheden?
Flere af vores planlagte ting blev ikke nogen realitet overhovedet. Vi havde bestemt os for at vi ville lave kylling, kartofler og grøntsager i sydegrube. Dette kunne ikke lade sig gøre, vi havde ikke taget sten med hjemme fra, og vi kunne ikke finde passende sten til formålet ude på stedet. Mark, Martin og Trine gik en tur for at se om der var noget strand hvor man kunne finde sten, det var dog ikke muligt.
Vi var gode til at samarbejde og kommunikere ude på stedet og derfor blev der hurtigt lavet en ny plan for hvordan vores kylling mad skulle tilberedes.
Udover kylling fik vi også lavet pizza på pind derude, det var en ny og god oplevelse, det smagte virkelig lækkert. Samme princip som snobrød, så det kræver tålmodighed at få dejen bagt færdig. Men det er det hele værd.
Dagen på vores biotop var virkelig god, der var højt humør, og alle fornemmede at turen var godt planlagt fra vores side, at planlægge sådan en tur er meget vigtigt hvis man som pædagog skal afsted sammen med en brugergruppe. Det er vigtigt at have redskaberne med til at kunne gøre forskellige ting, hvis noget ikke lykkedes kan man selvfølgelig altid ligge nye planer, ligesom vi gjorte i forhold til vores mad. Men det krævede stadig udstyr fra vores side at kunne lave den plan vi gjorte. Uden sølvpapir og bagepapir havde vi ikke kunne lave vores små madpakker med kylling i.
Vi talte meget om at det med at være ude i naturen er noget som giver god mening hvis man som pædagog skal tænke lidt over den styrkede læreplan. Hvilket vi jo skal tænke over ;) Men i den er det med børnenes medbestemmelse kommet rigtig meget i fokus, læringsmiljøer er rigtig meget i fokus, og samtidig er nogle af nøglebegreberne i den at børn skal være nysgerrige, de skal undrer sig, de skal lære og de skal dannes.
Vi snakkede rigtig meget over at hvis man bruger naturen som læringsmiljø så er der rigtig god mulighed for at lade børnene være i det, bare lade dem finde ud af hvad kan man egentlig lave her i naturen, når man ikke er hegnet ind sammen med legetøj i alle afskygninger, eller en legeplads udstyret med piratskab, klatreborge, sansegynger, cykler og mooncars.
Når man tager ud til et shelter på sådan en tur som vi var på i studiegruppen, så er man "tvunget" til at være sammen, arbejde sammen og tale sammen. Hvertfald hvis man tænker at turen skal blive god. Vores målgruppe i studiegruppen er de ældste børnehavebørn op til starten af indskolingen, og at tage den aldersgruppe med på sådan en tur her ville kunne styrke rigtig meget hos dem. De ville kunne føle sig værdifulde for fællesskabet og dermed få styrket deres selvværd, samtidig kunne de få uviklet deres sociale kompetencer, fordi man som skrevet er "tvunget" til at være sammen med dem der er. For der er ikke andet.
Man kan tage på sådan en tur og udvikle alle de her områder som pædagoger godt kan lide at udvikle på. Men ude i naturen kan man gøre det, helt uden at ligge de helt store planer, her kan man tage ud og bare være i det. Det eneste som kræver planlægning er maden og andre praktiske ting hvor man er nødsaget til at tage noget udstyr med hjemme fra. Allerede hjemme fra kan børnene være en del af turen da de kan være med til at bestemme hvilken mad der skal laves, hvordan den skal laves og hvad de tænker om turen og hvordan de tænker at turen kan blive god.
Jeg har personligt valgt natur og udeliv fordi naturliv slet ikke er mig. Jeg bruger naturen på den pædagogiske måde hvor alt bliver planlagt inden man går ud og hvor der er et dybere formål med at gå ud. Men jeg må indrømme, det her uplanlagte naturliv, det vokser på mig. Det er spændende og det sætter virkelig tankerne igang.
I får nogle flere billeder fra vores dag herunder.
// - Trine
Kommentarer
Send en kommentar