Vores udviklingsprojekt

Til vores udviklingsprojekt har vi valgt at sætte fokus på fuglelivet i børnehøjde. Vi har fundet en institution i Sønderborg, som gerne vil samarbejde med os og som vil låne os nogen skønne børn.
Herunder kan du læse hvad vi har gjort os af tanker inden projektet bliver skudt igang i næste uge.



Udviklingsprojekt

Undring
Hvad undrer vi os over i den daglige praksis?
- Hvordan institutionen kan drage mere nytte af deres uderum i det pædagogiske arbejde i natursyns øjemed.

Hvad vil vi forandre eller fokusere på?
- Vi vil forsøge at sætte fokus på fuglelivet på institutionens legeplads, på baggrund af den pædagogiske læreplan ”Natur, Udeliv & Science”

Hvorfor vil vi forandre eller sætte fokus på dette tema?
- På vores forbesøg i institutionen, fik vi hurtigt øje på at de ikke bruger uderummet de har til rådighed til netop dette formål. 

Hvordan ser vi sammenhængen mellem dette tema og dagtilbudsloven og de kommunale
læreplansmål og indsatsområder?
- Da der netop er et læreplanstema som beskriver dette om natur og udeliv, ser vi det som en oplagt mulighed at arbejde med fuglelivet. Da det er et lovkrav at en institution arbejder med alle 6 læreplanstemaer, så kan institutionen ikke komme udenom at skulle arbejde med uderummet i pædagogisk praksis. 
- Denne aktivitet understøtter pædagogernes naturfaglige syn samt børnenes interesse for naturen.

Viden/Empiri
Hvilken viden findes der om dette tema?
- Der er findes meget katalogviden på dette område, som vi har tænkt os at inddrage i forløbet, så vi 
kan formidle det videre til børnene. 

Hvad ved vi om dette tema allerede?
I skolen har vi arbejdet med at bygge et fuglehus og dertil det passende foder. I den sammenhæng har vi læst op på hvilke fugle der kan findes i området og hvilke dimensioner et fuglehus bør have for at tiltrække de pågældende fugle. 

Hvilken viden er der i området eller andre institutioner?
Der er observeret blåmejser, solsorte og gråspurve på institutionens område.

Hvilken ny viden vil vi tilegne os og inddrage?
- Vi vil inddrage den katalogviden, som vi ikke er bekendt med i forvejen, så vi kan tillegne aktiviteten til den institution vi har valgt og det område institutionen ligger i.

Mål
På baggrund af udvælgelse og vidensundersøgelse opstilles konkrete mål for arbejdet
med temaet.
Målene skal være konkrete og kunne anvendes i en evaluering.
Målene formuleres både for børnene og for personalets kompetenceudvikling:
Hvad skal børnene opleve og lære?
- Børnene skal lære at have en forståelse af naturen og den vej igennem opnå en respekt for dyreliv. De skal lære hvordan man laver et fuglehus, laver fuglefoder og viden om de fugle der befinder sig i området. 
- Sprogforståelse og begreber om naturen på dansk (skabe et rigt sprogligt miljø)

Hvad skal personalet arbejde med og lære?
- De skal være konkretiseringer af og afspejle de nationale og kommunale mål, og kunne
guide arbejdet med aktionslæringsforløbet.

Planlægning
Der udarbejdes en realistisk plan.
Hvilke aktioner og ændringstiltag vil vi gennemføre?
- Vi vil samtale med børn og voksne og fuglearter og hvilke vi kan finde i deres område.
- Vi vil bygge redekasser med børnene
- Vi vil bruge uderummet til at lave fuglemad til de fugle vi sammen har observeret i området.
- Vi vil tegne og farvelægge tegninger af fugle.
- Vi vil løbende holde øje med om vores fuglefoder bliver spist 
- Vi vil dissekere en fugl, hvis lederen godkender det
- Vi vil inddrage lydfiler af de forskellige fuglekvidder


Hvilke dokumentationsmetoder vil vi anvende?
- Vi vil billeddokumentere under aktiviteterne (uden ansigter jvf. den nye datalov) og vi vil observere om børnene er interesseret i aktiviteten eller om der skal ændres på noget i forløbet. 

Hvordan kan forældrene inddrages?
- Forældrene kan inddrages i en besked på NemBarn, eller på tavlen hvor dagens aktiviteter bliver beskrevet. Her kan personalet (og os som studerende) også opfordrer forældrene til at tale om emnet med børnene. Måske endda kigge i deres egen baghave om der skulle være besøg af fugle. 

Tidsplan, ressourceforbrug og ansvarsfordeling
- Planen kan hele tiden revideres undervejs i arbejdet, når det er nødvendigt

Kommentarer