Plantehold

Plantehold

For at skaffe viden og bekendtskab med planter, så det vigtig vi selv prøver at stå med hænderne i mulden. Erfaring som vi kan tage med os videre ud i praktik og arbejde med børn og unge. 

Vi fik til opgave at plante og dyrke frø.
  • Frø fra vilde planter
  • Frø fra køkken, køleskab, krydderihylle mm.
  • Frø fra frøposer
De blev alle plantet i engangskrus ½ ltr. vandet og fik lagt frøene i. 

Vi har plantet 3 chili frø, samt rubinjer som vi fandt uden for, borlotto bønner & yin/yan bønner. 

De naturligfaglige overvejelser ville være hvordan planterne skal passes. I et indeklima, er temperatur forholdet afgørende, manglede sollys, hvor meget vand skal de have og hvor ofte
Kan de spirer i en plasticflaske eller skal vi skifte over til krukker eller noget andet.
Hvordan fungere kredsløbet fra planterne. 


Litteratur til brug. Natur og udeliv, Uderummet i pædagogisk praksis. Niels Ejbye-Ernst & Dorte Stokholm. 

http://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2015/12/planteholdsopgave.html Beskrivelse af vores opgave omkring Plantehold. 

Vores studie gruppe består af 5 medlemmer, 4 som er på dagtilbud og 1 er på skole-fritid, så vores aktiviteter er alt tænkt i målgruppen 5-8 år. 

Her ville vi sagtens kunne lave et didaktisk forløb med børn/elever omkring at plante og observere udvikling af spirer og dyrkning af planterne, børn og eleverne ville selv kunne plante og vande og med pædagogen/ studerende bagved, selv være med til at save og bygge en mindre konstruktion op. 
De ville også lære hvilke planter der kan dyrkes på de forskellige årstider, få medansvar omkring dyrkningen. Det kunne være et socialt projekt, hvor børnene/eleverne skal lære det ansvar det kræver at plante og dyrke egne urter, grønsager mm. Vise børnene hvordan et frø udvikler sig til en plante, som bliver til noget vi kan spise. Observere og føre logbog omkring udviklingen. 

Når børnene/ eleverne kommer i 3-4 klasse, så ville de have mulighed for at kunne besøge Gråsten landbrugs skole og lære omkring "Fra haver til maver" Som vi tidligere har beskrevet på bloggen. Se link. 



Som videre forløb i vores planteHoldsopgave, så fik vi mulighed for at plante lidt urter mm. Der var mange gode forslag til plantning og metoder. Vi valgte at skabe en plantevæg. Forløb beskrevet:

      

Vi fandt en palle, og nogle brædder som kunne bruges til at lave en stående plantevæg. Vi skar tomme sodavands flasker halvt over og lavede små huller i, så vi kunne sætte snor i og dermed hænge dem op. Slut produktet blev rigtig flot, det var en simpel opbygning, vi købte færdige økologiske urter og plantende dem op i flaskerne. Dette kunne man sagtens lave et sundt forløb med i forbindelse med arbejde i børnehave eller skole. Vi fik brugt vores hænder til at save og hamre, og vi fik beskidte fingre da vi skulle plante om. En rigtig sjov og anderledes undervisning som skal passes og pleje's for til sidst at kunne give en lille høst af urter.  


genbrugspalle og sodavandsflasker er brugt. Snor og muld. Enkelt og billigt,
Spørg din lokale håndværker om rest træ evt. Det behøver ikke koste noget. 

Valg af urter. Økologisk selvfølgeligt. Mynte, Rosmarin, timian & Citronmilles.
Kan købes i alle dagligvare butikker.

Vigtigheden af og vande og pleje har vist sig at være mere vanskeligt end først antaget, vores urter fik hurtigt et kedelig og tørt udsende, vores plantevæg står inden for i vores klasse lokale, det er begrænset hvor meget sol de får ind, og de får kun det vand som vi giver dem. Det er vigtigt at følge et mønster så det holdes regelmæssigt. Evt. er næste skidt at vi planter dem om og skifter mulden. Vi følger udviklingen lidt videre.



















Vi håber i vil følge med i udvikling af vores planter. 







Kommentarer