Naturfestival med Fjordskolen og plantehold

Naturfestival med Fjordskolen

Senere i januar får vi besøg af nogle elever fra Fjordskolen i Åbenrå. Her skal vi se på de dyr vi har valgt til vores dyrehold. I vores tilfælde er der tale om en kornsnog.

Jeg vil her i indlægget komme ind på hvad vi har tænkt os at lave sammen med børnene fra Fjordskolen, både omkring vores kornsnog, men også et lille science forløb vi skal lave sammen med dem. Derudover vil jeg også beskrive kort hvordan vi skal passe vores kornsnog, som er del B i vores dyreholdsopgave.



Hvordan passer man en kornsnog?

En kornsnog har et roligt temperament, men kan dog være hidsig hvis den er sulten. Den bliver omkring 100-125 cm når den er voksen.
Korsnogens udbredelsesområde går fra New Jersey i nord til Florida i syd. Kornsnogen er ikke kræsen i sit biotopvalg, den kan lide at klatre og er b.la. fundet i høje trækroner, men den forestrækker uberørt skov område, gerne i nærhed af vand. Derfor er det vigtigt at den i sit terrarium har både vand den kan drikke og bade i, men også at der er muligheder for at klatre.
Kornsnogen er ikke besværlig at holde, den kræver en varmetemperatur på omkring 22-25 grader, og så skal den spise ca. 1 gang i ugen, selvom at kornsnogen er grådig og gerne vil spise både meget og ofte, men man skal passe på at man ikke overfodrer den, derfor er ca 1 gang i ugen tilstrækkeligt. En kornsnog spiser mus, mindre rotter og daggamle kyllinger, men den som vi får er 1½ år gammel og har været vant til at blive fodret med frosne mus, derfor har vi valgt at fortsætte med dette.
(www.reptilia.dk/krybdyr_vi_har_holdt/Slanger/Elaphe_guttata/belapheguttatadk.htm)
En kornsnog har brug for lys, og i sommerperioden anbefales der at den har lys i 12-14 timer, mens at man i vinterhalvåret anbefaler 8-10 timers lys. Den trives bedst i et tørt miljø, men i forbindelse med hamskifte kan man med fordel douche den med lidt vand, ved hamskifte kan det også være godt for snogen at have gode sten at gnubbe sig op af.
(www.slangetaemmer.dk)

Naturfestival

Når Fjordskolen kommer på besøg vil vi sammen med børnene observere og undersøge vores kornsnog. Vi vil starte med at tale med børnene om hvad de tror sådan en snog spiser, hvordan den mon føles at røre ved osv. Nogle af børnene vil kunne få lov til at se en fodring, vi kan desværre ikke nå at fodre den med alle grupper af børn, da den ikke kan nå at fordøje maden.

Vi vil gerne arbejde med børnenes sanser, og vi vil gerne prøve at udfordre dem ved at se om de tør at holde eller røre ved snogen, vi vil selvfølgelig gå foran børnene og vise dem at det er okay. En snog er ikke et dyr som mange har mulighed for at få lov at holde eller røre. Samtidig er det et dyr som for mange ofte er grænseoverskridende at holde eller røre da man ofte forbinder de her slangligende dyr med noget farligt.

Til slut vil vi sammen med børnene tegne snogen, og de ting som de har lært om dyret i løbet af dagen. Måske kan de tegne en tegning med dem selv som holder eller røre snogen.

Udover at vi har vores kornsnog så laver vi også et lille science forløb med børnene. Vi har indtil videre talt om at lave skyer i et glas, dette er et nemt og sjovt forsøg som ikke kræver særlig mange rekvisitter, samtidig er det nemt at sætte op så børnene vil kunne lave deres egen sky uden at en voksen hjælper dem. Ved siden af tænker vi at tale lidt om regn og skyer.
Dette er dog kun en midlertidig idé som vi har fundet på, den kan muligvis blive lavet om når vi har haft besøg af pædagogerne fra Fjordskolen, som kan fortælle os lidt om vores målgruppe. Derfor vælger jeg for nu ikke at uddybe denne del mere.

Plantehold

Torsdag d.03.01.2019 startede vi vores plantehold op. I vores gruppe valgte vi at arbejde med bønner til at starte med.
Vi har brugt yin/yan bønner og borlotto bønner. Vi har sået 1 af hver bønne i jord i et plastickrus, som vi har stillet i lys i vindueskarmen. Vi har lagt 1 af hver bønne i vand som er blevet stillet i køleskabet og så har vi 1 af hver bønne liggende i plastickrus på fugtigt papir, som er blevet stillet mørkt. Vi vil prøve at observere om de kan gro med/uden lys, ved meget kulde/stuetemperatur, og om de kan nøjes med lidt fugt og mørke for at gro.
I processen vil vi selvfølgelig observere og dokumentere hvilke bønner der først spirer (medmindre alle er spiret når vi tjekker dem igen), derefter vil vi observere på hvilke bønner der gror hurtigst, og hvilke der gror mest.

Derudover har vi plantet rubinjer i jord (disse er fundet udenfor på skolens område), frøene så egentlig ret visne ud, men vi har prøvet at give det et forsøg alligevel. Disse er også blevet stillet lyst i vinduet.

Vi har også sået chili frø, disse er alle plantet i jord og også stillet i lys i vinduet.









Kommentarer

  1. Det bliver spændende at følge med i snogeholdet :-) Super fint med etiketterne, så vi kan finde rundt i jeres indlæg!

    SvarSlet
  2. Jeg kan ikke finde jeres dyreholdopgave C + D + E - har jeg overset noget?

    SvarSlet

Send en kommentar