Naturfestival med Fjordskolen

Forberedelse til naturfestival med fjordskolen

Aktivitet med kornsnog

Onsdag d.30.1.2019 kommer Fjordskolen fra Åbenrå på besøg. Vi får 2 grupper i hver studiegruppe, hvor vi har 50 min med hver gruppe børn som vi får.

I vores gruppe vil vi sammen med børnene tale om vores kornsnog og derefter lave skyer i glas.

Vi har haft besøg af en af pædagogerne fra Fjordskolen, som har fortalt os lidt om den målgruppe som vi får på besøg. Børnene er alle aldre fra 1-9 klasse, og vi ved ikke på forhånd hvilke aldersgrupper vi får ud i vores gruppe. Pædagogen fortalte også at mange af børnene havde ADHD, og at de godt kan lide at få noget konkret at kigge på eller røre ved, vi ville ikke få noget godt ud af det sammen med dem hvis vi bare skulle stå og snakke i alle 50 min.

Vores plan med kornsnogen er at vi skal tegne den, fodre den og måske prøve at holde/røre ved den, for dem som tør det.
Vi vil lave en lille quiz sammen med børnene, som handler om hvad kornsnogen spiger, hvor lang den kan blive og hvad den kan komme til at veje. Vi vil give dem 3 valgmuligheder for hver emne.

F.eks. hvad spiser kornsnogen? Så vil der være et billede af en ko, et marsvin og en mus, og så skal alle børn komme med deres bud.
Det samme med længde og vægt, så skriver vi 3 forskellige tal for hver og så skal der gættes.

Vi vil bede børnene tegne kornsnogen, og så vil vi printe små billeder ud af de rigtige svar fra ovenstående. Sådan at børnene kan få det som små huskesedler der skal limes på deres tegning, på den måde kan de tage tegningen med hjem og ud fra tegning og de små pålimede sedler fortælle om hvad de har oplevet sammen med os, og hvad de har lært.

Vi vil derudover også printe billede ud af et verdens kort, så vi kan snakke med børnene om hvor kornsnogen lever vildt, og så de kan se hvor det ligger i forhold til Danmark, dette verdens kort bliver også printet ud i et mindre format så de kan få det limet på deres tegning.
Vi har også været så heldige at kornsnogen har skiftet ham, så vi har et ham på 1,12 m som vi kan vise børnene, vi tager en tomstok med så vi kan måle op hvor lang den bliver ude i friheden, og sammenligne med det ham som vi har liggende.
Vi vil på dagen også medbringe en køkkenvægt, da en voksen kornsnog kan veje 900 gram, så vil vi veje det af med korn som står på skolen, og sende rundt i en skål, så børnene kan holde skålen og få en fornemmelse af hvor meget 900 gram er.

Til slut vil vi fodre kornsnogen med en mus, og så vil vi se om nogen af børnene tør røre eller holde den.

Aktivitet med at lave skyer i glas

Vi vil lave en science aktivitet med børnene hvor vi skal prøve at se om vi kan få dannet nogle skyer i et glas.
For at lave skyer i glas skal man bruge:


  • 1 Stort glas (rødbedeglas f.eks.)
  • isterninger
  • varmt vand (bare det varmeste fra vandhanen)
  • hårlak (eller andre former for partikler)
Eksperimentet er nemt at udføre. Man skal starte med at komme varmt vand fra vandhanen i glasset, glasset skal gerne varmes lidt op af det varme vand. Man kan med fordel fylde glasset helt op og lade det stå nogle sekunder. 
Til selve udførelsen skal glasset kun være 1/3 fyldt. Så skal man tage låget af glasset og ligge låget omvendt på (altså med skruefunktionen op af) så man har kanterne fra låget til at holde på alt isen, som skal ligges ovenpå. Jo mere is der kan komme op, jo bedre er det. Man skal lade glasset stå med is på toppen i omkring 20 sekunder, men jo længere det står, jo mere sky kan der nå at dannes. Efter det har stået lidt skal man løfte låget let og sprøjte lidt hårlak i og så ligge låget på igen, partiklerne fra hårlakken gør at skyen bliver tydeligere. Derefter kan man igen lade glasset stå lidt tid, igen så bliver den tydeligere jo længere den står. Så på den måde kan man selv bestemme hvor tydelig skyen skal være inden man lukker den ud af glasset. 

Vi vil sammen med børnene prøve at forudsige hvad der sker i vores lille eksperiment. Om det rent faktisk kan lade sig gøre at lave sine egne skyer, vi vil også i ventetiden prøve at kommunikere med børnene omkring hvordan sådanne skyer egentlig dannes udenfor og om det så også kan lade sig gøre i et glas. Vi vil samtidig med observere skyen i glasset, for at se om den bliver ligeså tydelig som de skyer der er ude på himlen eller om det kun er tynde skyer man kan lave i glasset. 

For målet med denne aktivitet er at give børnene en forståelse for hvordan skyerne egentlig bliver dannet, skyer er et naturfænomen som næsten altid kan ses på himlen, derfor tænker vi det er spændende og relevant at vide hvordan de egentlig dannes, og hvorfor der f.eks. kommer regn ud af dem nogle gange, og andre gange måske sne. 

Sky projektet er ikke afprøvet i gruppen, men jeg har lavet det som aktivitet i den vuggestue hvor jeg havde min praktik 2.. Dette er billeder derfra hvor man kan se forløbet.




Naturfestivalsdagen  


Aktivitet med kornsnogen

Gruppe 1: Den første gruppe vi skulle lave vores aktiviteter med bestod af 4 børn, 2 drenge og 2 piger, gruppen havde 2 pædagoger med.
Gruppen var meget forsigtig og ingen af børnene havde den store lyst til at komme tæt på kornsnogen, 2 af børnene turde ikke komme hen til terraritet selvom det var lukket. De holdt sig på afstand hele tiden, de 2 andre børn var nysgerrige, men ville heller ikke være tæt på mere da vi åbnede terraritet. Kornsnogen var i show humør, så da gruppe 1 kom klatrede den rundt på sine grene, og var rigtig aktiv, det var super fedt. Det var også første gang at vi i studiegruppen har oplevet den være så aktiv som den var lige der.
De var meget åbne overfor at høre om kornsnogen, og gik meget op i at skulle tegne og lime, de var helt koncentrerede om deres tegninger.
Deres ene pædagog prøvede hele tiden at gå foran og opmuntre børnene til at komme tættere på, dette lykkedes dog ikke. Men hun filmede og tog billeder af kornsnogen så børnene kunne se film af fodring osv når de kom tilbage på skolen.
De var meget interesserede i vores sky forløb, de gættede ikke så meget med når vi prøvede at snakke med dem om hvad der ville ske nede i glasset, men de var opmærksomme og lyttende. En meget stille gruppe at starte ud med, men nogle super søde og interesserede børn.

Gruppe 2: Denne gruppe bestod af 4 drenge, de havde 3 pædagoger med sig. Denne gruppe var lidt en modsætning til gruppe 1. De var meget snaksaglige, og ville meget gerne vide og røre osv. Der var særligt en dreng som rigtig gerne ville snakke og vide, han vidste også rigtig mange ting på forhånd. Hans far havde haft slanger derhjemme, så han vidste rigtig meget og inden vi overhovedet kom igang med vores aktivitet omkring snogen havde han allerede fortalt hvad det var for en slags snog, hvad den spiste osv. Men det gjorte ikke noget, fordi de andre var meget optaget af de ting han fortalte og det gjorte faktisk at de prøvede at huske lidt ekstra da de skulle gætte mad, længde og vægt.
De var rigtig meget på heletiden, og meningen var at slangen kun skulle fodres én gang, som var med den første gruppe, men vi besluttede at give den en ekstra mus sammen med gruppe 2, det faldt i rigtig god jord ved drengene.

De var også meget interesserede i vores sky aktivitet. De ville modsat den anden gruppe rigtig gerne mærke på glasset med det varme vand og røre ved isklumperne ovenpå. De ville også rigtig gerne hjælpe til med at løfte låget når der skulle sprøjtes hårlak osv. Igen var de meget snaksagelige, og vi kom vidt omkring sky snakken, den ene dreng prøvede endda at lave en sky mere mens de andre drenge tog jakker på, han ville gerne se om vi kunne lave en sne sky fordi jeg havde sagt jeg godt kunne lide sne og gerne ville kælke, så han synes det var synd for mig at jeg ikke havde haft muligheden og den ville han så gerne prøve at skabe for mig.

Dagen samlet

Vores mål med dagen var at børnene skulle lære noget om dyr og natur. Vi synes dette er lykkedes rigtig godt. Vi har hele dagen prøvet at gå foran børnene, men også prøvet at rykke os i forhold til positioneringen af dem, dette lykkedes med den anden gruppe vi havde, ikke så meget med den første gruppe.
Vi havde dem som skrevet kun 50 min hver, så det var svært med relations dannelse, men vi var enige om at det var en del nemmere at opbygge den korte relation til gruppe 2. I gruppe 2 virkede de hurtigere trygge ved os.
Dagen var rigtig god og det var en fed oplevelse for os som studerende, og den viste os hvad man kan få ud af f.eks. at have dyr i praksis, og hvor meget det fanger børnene. Men ved at have dyr fysisk har de også mulighed for at lære gennem erfaringen, i stedet for at skulle huske alt kun ved at få tingene fortalt.
Vi fik både eksperimenteret, undersøgt, forudsagt, kommunikeret, observeret og endda klassificeret sammen med børnene, så vi synes det var en kæmpe succes.
Det eneste som ikke gik som det var planlagt var at holde slangen, men det var fordi vi i studiegruppen ikke var blevet helt trykke ved den, og at den er blevet mere hugvillig efter at være flyttet ind på skolen, så vi turde ikke tage chancen med børnene, så fald den huggede, og vi kender ikke børnene eller deres reaktioner. Den sidste drengegruppe ville dog rigtig gerne prøve at røre ved den, det kunne de dog ikke da den gemte sig inde i sit hus efter at have spist.

Kommentarer