Den 10 januar. fik vi lov til selv at stå for slagtning af en hel Fasan. Fasanerne havde vi fået fra Gråsten landbrugsskole i takt med vi var på besøg hos dem.
I forbindelsen med forberedelsen til slagtning af fasanen, havde vi på forhånd set et video klip på youtube som beskrev hvordan man skulle gribe det an.
https://www.youtube.com/watch?v=qlxiTZq6pzA
Vi skulle slagte og stege fasanen og til sidst servere den med kartoffel mos og flødesovs med vindruer.
Men inden vi kunne spise, så måtte vi igang med slagtning af det flotte dyr.
Efter hovedet var skåret af, kom vi til vingerne og fødderne som blev klippet af, og derefter blev hele fjerdragten trukket af. Derefter blev kødet skåret til i fine stykker. Vi fandt to hagl som vi fik sorteret fra under processen.
Vi fik også undersøgt fasanens organer og indvolde, hjerte, lever, i fasanens kråse, kunne vi se hvilket foder den havde indtaget. Tarme, galde, lever og indvolde blev alt kasseret.
Vi endte ud med at få et fint stykke fasan med tilbehør serveret og det smagte ganske udmærket. At man selv står med dyret i hånden fra begyndelse til slut, så kan oplevelsen godt påvirke appetitten en anelse.
Men slut resultatet var positivt, og oplevelsen af og selv slagte og undersøge fasanen var en god oplevelse.
Børn og unge ville også sagtens kunne være med til at deltage, også for at give børnene indsigt i hvilken proces dyrene har været igennem inden de ender på vores tallerkener.
Ofte oplever børn ikke at være i nærheden af et dødt dyr, og undersøgelses fasen er rigtig interessant, det kan være meget grænseoverskridende at lugte og røre ved et dyr som er dødt.
Vi i vores gruppe finder det vigtigt at børnene får en bredere indsigt i dyrenes taksonomi, give den lyst og interesse til at opdage og undersøge og stille spørgsmål omkring dyrenes liv og færden. .
Også hvis institutioner/ skoler er på ture i naturen, så har børnene en basal viden omkring dyrelivet, og kan bedre se detaljer og nuancer som kan gøre disse ture mere interessante. Dyr oplever vi hver dag omkring os. Så det er vigtigt at vi som pædagoger kan øge interessen hos børnene, så de bedre kan få et indblik i det naturfaglige fænomen.
Det er vigtigt at pædagogen tør gå foran børnene i forbindelse med håndtering af dyr mm. fordi deres tryghed omkring håndteringen er vigtig at vise overfor børnene, derfra kan man stille gå ved siden af børnene og til sidst ende med at gå bagved og observere børnenes nysgerrighed og interesse.
Det er ihvertfald et ønske senearier som vi gerne ville se og opleve fremover. Både med dyr og planteliv.
I linket nedenunder, kan i finde en masse spænderne aktiviteter og muligheder som naturen har at byde ind med.
http://www.skoven-i-skolen.dk/
I forbindelsen med forberedelsen til slagtning af fasanen, havde vi på forhånd set et video klip på youtube som beskrev hvordan man skulle gribe det an.
https://www.youtube.com/watch?v=qlxiTZq6pzA
Vi skulle slagte og stege fasanen og til sidst servere den med kartoffel mos og flødesovs med vindruer.
Men inden vi kunne spise, så måtte vi igang med slagtning af det flotte dyr.
Efter hovedet var skåret af, kom vi til vingerne og fødderne som blev klippet af, og derefter blev hele fjerdragten trukket af. Derefter blev kødet skåret til i fine stykker. Vi fandt to hagl som vi fik sorteret fra under processen.
Vi fik også undersøgt fasanens organer og indvolde, hjerte, lever, i fasanens kråse, kunne vi se hvilket foder den havde indtaget. Tarme, galde, lever og indvolde blev alt kasseret.
Vi endte ud med at få et fint stykke fasan med tilbehør serveret og det smagte ganske udmærket. At man selv står med dyret i hånden fra begyndelse til slut, så kan oplevelsen godt påvirke appetitten en anelse.
Men slut resultatet var positivt, og oplevelsen af og selv slagte og undersøge fasanen var en god oplevelse.
Ofte oplever børn ikke at være i nærheden af et dødt dyr, og undersøgelses fasen er rigtig interessant, det kan være meget grænseoverskridende at lugte og røre ved et dyr som er dødt.
Vi i vores gruppe finder det vigtigt at børnene får en bredere indsigt i dyrenes taksonomi, give den lyst og interesse til at opdage og undersøge og stille spørgsmål omkring dyrenes liv og færden. .
Også hvis institutioner/ skoler er på ture i naturen, så har børnene en basal viden omkring dyrelivet, og kan bedre se detaljer og nuancer som kan gøre disse ture mere interessante. Dyr oplever vi hver dag omkring os. Så det er vigtigt at vi som pædagoger kan øge interessen hos børnene, så de bedre kan få et indblik i det naturfaglige fænomen.
Det er vigtigt at pædagogen tør gå foran børnene i forbindelse med håndtering af dyr mm. fordi deres tryghed omkring håndteringen er vigtig at vise overfor børnene, derfra kan man stille gå ved siden af børnene og til sidst ende med at gå bagved og observere børnenes nysgerrighed og interesse.
Det er ihvertfald et ønske senearier som vi gerne ville se og opleve fremover. Både med dyr og planteliv.
I linket nedenunder, kan i finde en masse spænderne aktiviteter og muligheder som naturen har at byde ind med.
http://www.skoven-i-skolen.dk/
God opdagelse fremover.
Kommentarer
Send en kommentar